Translate

miercuri, 4 septembrie 2013

Gata , ne-am intors...

Gata , ne-am intors din vacanta.Doua saptamani excelente , una in delta la mare (a se citi Sf Gheorghe) si alta in Ardeal (la Augustin pe valea Oltului, intre Brasov si Sighisoara).Nu o sa intru acum in detalii turistice, referitoare la locurile pe care le-am vazut ,ci o sa ma refer doar la partea gastronomica a vacantei. Daca prima saptamana , asa cum puteti sa banuiti a fost sub semnul pestelui, a doua a fost mult mai "pamanteana" (cu gradina de legume mare, fructe, carne, lapte si branzeturi proaspete, paine buna facuta pe vatra, gatit pe plita cu lemne).
Prima saptamana , asa cum am mai spus, a fost un festin al pestelui.A fost o saptamana in care nu am gatit nimic(hic!), ci doar am degustat.Am degustat numeroase tipuri de peste, gatit in diverse feluri: de la peste  prajit sau pe gratar(caras,crap,somotei,rosioara)cu legume la cuptor,pana la diferite ciorbe(bors lipovenesc, ciorba de chefal , salau si somn ,ciorba de storceag-despre ea o sa mai vorbim,pentru ca este excelenta, ciorba de perisoare din peste,s.a), de la faimosul crap pe varza ,la hamsii proaspete prajite, de la saramuri si plachii facute din peste mare, la ardeii umpluti (bineinteles cu peste!), de la icrele de stiuca bine frecate, pana la chiftelutele de peste si scrumbia afumata servite la aperitiv. Bineinteles totul servit alaturi , cam de fiecare data, de un mujdei tipic si de o ciusca (ardei iute) verde sau rosie . Singurul meu regret, a fost, ca pestele de Marea Neagra(stavridul,calcanul,zarganul) a inceput sa fie prins cu o zi inainte de intoarcerea noastra, asa ca nu prea l-am degustat! Ca experienta culinara,o sapatamana in Delta cu meniu de peste, va recomand sa o faceti neaparat! Senzatia este una de saturatie(chiar de preaplin uneori!),dar a doua zi te trezesti cu gandul la ce minunatii vei manca oara si azi!!
A doua saptamana , asa cum am spus, a fost mai "pamanteana". Ne-am bucurat din punct de vedere gastronomic de viata la tara si avantajele ei.Prietenii nostrii de baza au fost gradina de legume (plina de rosii, fasole,dovlecei si dovleci, castraveti si varza) , copacii plini de fructe in parg(meri,peri si pruni),laptarul din sat (cu un lapte gras si bun -care la fiert dadea o cana de caimac!), ciobanita de langa Baraolt cu telemeaua, urda proaspata si casul proaspat si bun, brutarul din Baraolt cu painea lui de un kg ,coapta pe vatra si nu in ultimul rand, plita din curtea bunicilor , unde s-a gatit tot ce am mancat si unde mancarea gatita pe ea parca avea alt gust ,unul excelent de neegalat pe aparatele de gatit moderne.Dar despre asta o sa mai vorbim si altadata.
Deci ,per ansamblu , din punct de vedere gastronomic, cred ca am avut o vacanta destul de echilibrata, despre care o sa mai vorbim!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu